ID: 24102
Uren met grote Mystici - Uren met Lodenstein - MJA de Vrijer
€10,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Hardcover met papieren stofomslag in prima staat
Uren met grote Mystici
Uren met Lodenstein
Prof. Dr. M.J.A. de Vrijer
uitgave Hollandia Drukkerij Baarn
geen jaartal vermeld
vooroorlogs (oud hollandsch geschreven)
Piëtistisch predikant-dichter (Delft 6 februari 1620 - Utrecht 6 augustus 1677)
Hij was de vleesgeworden soberheid: aan geld geen gebrek, maar zijn wijn verdunde hij met water, vlees at hij nauwelijks en ook het andere vleselijke genot ontzegde de celibatair levende Van Lodenstein zich. God dienen was heel zijn leven, zelfverloochening de enige weg tot heiliging.
Aan zijn dag-nachtritme kon geen kloosterling tippen: Van Lodenstein ging om negen uur naar bed en stond om drie uur op. Priesters, ging het verhaal, waren zó jaloers op Van Lodensteins voorbeeldige ascetische levenswijze dat ze via een handlanger het lasterlijke gerucht de wereld in hielpen dat hij met de vrouw van een collegapredikant in de sponde was betrapt. Van Lodensteins reputatie was echter onverwoestbaar; de magistraat geloofde geen woord van het verhaal en veroordeelde de kwaadspreker tot de dood. Die werd vervolgens op Van Lodensteins voorspraak van de strop gered. Want je bent een heilige of je bent het niet.
Jodocus van Lodenstein, telg uit een vermogende Delftse regentenfamilie, ging op zestienjarige leeftijd theologie studeren aan de Utrechtse universiteit waar hij werd beïnvloed door Voetius. Zes jaar later, in 1842, slaagde Van Lodenstein voor zijn proponentsexamen. Hij slaagde er echter niet in direct een gemeente te vinden en toog naar Franeker waar hij oosterse talen ging studeren bij Coccejus, bij wie hij in huis woonde.
In 1844 werd Van Lodenstein naar Zoetermeer beroepen waar hij met zijn even ernstige als strenge prediking de nodige indruk maakte, maar ook tegenstand opriep. In 1850 vertrok Van Lodenstein naar Sluis, in Zeeuws-Vlaanderen, om drie jaar later naar Utrecht te worden beroepen, waarschijnlijk op voorspraak van Voetius.
In de Domstad werd Van Lodenstein een prominent aanhanger van de Nadere Reformatie. In het conflict over de sabbatsheiliging koos hij dan ook de zijde van Voetius, maar opvallend genoeg leed zijn vriendschap met Coccejus, Voetius tegenstrever, hier niet onder. Boetepreken schuwde Van Lodenstein niet. Het Rampjaar 1672, toen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd aangevallen door Engeland, Frankrijk en de bisdommen Keulen en Münster, bezag Van Lodenstein als straffe Gods voor begane zonden. Toen Franse troepen zich een jaar later uit Utrecht terugtrokken werd hij als gijzelaar naar Kleef weggevoerd. De legermacht had gedreigd de stad te verwoesten waarop de autoriteiten een schatting van vijf ton goud hadden geboden, ten einde het onheil af te wenden. De Fransen gingen akkoord maar namen een aantal notabelen gevangen dat tot de betaling van de goudsom als onderpand diende. Van Lodenstein beleefde zijn wegvoering als een babylonische ballingschap en trok na terugkeer, begin 1674, nog vuriger tegen geestelijke halfheid en lauwheid van leer. Al eerder had hij bedongen niet langer het avondmaal te hoeven bedienen aan gemeenteleden met een twijfelachtig geloofsleven.
Ook in zijn hoofdwerk, Beschouwinge van Zion, dat verscheen tussen 1674 en 1677, hekelde Van Lodenstein de verworden toestand van de gereformeerde kerk. Hij bepleitte een praktisch-bevindelijke beleving van de orthodoxe leer waarin hij een voorname plaats inruimde voor mystiek, getoonzet op de tale Kanaäns, zijnde de lingua franca van de ware gelovigen. In 1676, een jaar voor zijn dood, publiceerde Van Lodenstein de dichtbundel Uyt-spanningen, vrucht van het enige, literaire genot dat hij zich nota bene op zondag gunde. De bundel, die vele drukken beleefde, deed in piëtistische kring meer dan een eeuw lang dienst als liedboek. H.P. Scholte, voortrekker van de Afscheiding, verzorgde in 1839 een heruitgave van Beschouwinge van Zion. Maar ook de Groninger richting had waardering voor Van Lodenstein, voor diens mystieke inslag en praktische geest.
kijk ook eens naar mijn andere advertenties
afhalen aan de deur mogelijk
verzenden met track en trace 4,25
Uren met grote Mystici
Uren met Lodenstein
Prof. Dr. M.J.A. de Vrijer
uitgave Hollandia Drukkerij Baarn
geen jaartal vermeld
vooroorlogs (oud hollandsch geschreven)
Piëtistisch predikant-dichter (Delft 6 februari 1620 - Utrecht 6 augustus 1677)
Hij was de vleesgeworden soberheid: aan geld geen gebrek, maar zijn wijn verdunde hij met water, vlees at hij nauwelijks en ook het andere vleselijke genot ontzegde de celibatair levende Van Lodenstein zich. God dienen was heel zijn leven, zelfverloochening de enige weg tot heiliging.
Aan zijn dag-nachtritme kon geen kloosterling tippen: Van Lodenstein ging om negen uur naar bed en stond om drie uur op. Priesters, ging het verhaal, waren zó jaloers op Van Lodensteins voorbeeldige ascetische levenswijze dat ze via een handlanger het lasterlijke gerucht de wereld in hielpen dat hij met de vrouw van een collegapredikant in de sponde was betrapt. Van Lodensteins reputatie was echter onverwoestbaar; de magistraat geloofde geen woord van het verhaal en veroordeelde de kwaadspreker tot de dood. Die werd vervolgens op Van Lodensteins voorspraak van de strop gered. Want je bent een heilige of je bent het niet.
Jodocus van Lodenstein, telg uit een vermogende Delftse regentenfamilie, ging op zestienjarige leeftijd theologie studeren aan de Utrechtse universiteit waar hij werd beïnvloed door Voetius. Zes jaar later, in 1842, slaagde Van Lodenstein voor zijn proponentsexamen. Hij slaagde er echter niet in direct een gemeente te vinden en toog naar Franeker waar hij oosterse talen ging studeren bij Coccejus, bij wie hij in huis woonde.
In 1844 werd Van Lodenstein naar Zoetermeer beroepen waar hij met zijn even ernstige als strenge prediking de nodige indruk maakte, maar ook tegenstand opriep. In 1850 vertrok Van Lodenstein naar Sluis, in Zeeuws-Vlaanderen, om drie jaar later naar Utrecht te worden beroepen, waarschijnlijk op voorspraak van Voetius.
In de Domstad werd Van Lodenstein een prominent aanhanger van de Nadere Reformatie. In het conflict over de sabbatsheiliging koos hij dan ook de zijde van Voetius, maar opvallend genoeg leed zijn vriendschap met Coccejus, Voetius tegenstrever, hier niet onder. Boetepreken schuwde Van Lodenstein niet. Het Rampjaar 1672, toen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden werd aangevallen door Engeland, Frankrijk en de bisdommen Keulen en Münster, bezag Van Lodenstein als straffe Gods voor begane zonden. Toen Franse troepen zich een jaar later uit Utrecht terugtrokken werd hij als gijzelaar naar Kleef weggevoerd. De legermacht had gedreigd de stad te verwoesten waarop de autoriteiten een schatting van vijf ton goud hadden geboden, ten einde het onheil af te wenden. De Fransen gingen akkoord maar namen een aantal notabelen gevangen dat tot de betaling van de goudsom als onderpand diende. Van Lodenstein beleefde zijn wegvoering als een babylonische ballingschap en trok na terugkeer, begin 1674, nog vuriger tegen geestelijke halfheid en lauwheid van leer. Al eerder had hij bedongen niet langer het avondmaal te hoeven bedienen aan gemeenteleden met een twijfelachtig geloofsleven.
Ook in zijn hoofdwerk, Beschouwinge van Zion, dat verscheen tussen 1674 en 1677, hekelde Van Lodenstein de verworden toestand van de gereformeerde kerk. Hij bepleitte een praktisch-bevindelijke beleving van de orthodoxe leer waarin hij een voorname plaats inruimde voor mystiek, getoonzet op de tale Kanaäns, zijnde de lingua franca van de ware gelovigen. In 1676, een jaar voor zijn dood, publiceerde Van Lodenstein de dichtbundel Uyt-spanningen, vrucht van het enige, literaire genot dat hij zich nota bene op zondag gunde. De bundel, die vele drukken beleefde, deed in piëtistische kring meer dan een eeuw lang dienst als liedboek. H.P. Scholte, voortrekker van de Afscheiding, verzorgde in 1839 een heruitgave van Beschouwinge van Zion. Maar ook de Groninger richting had waardering voor Van Lodenstein, voor diens mystieke inslag en praktische geest.
kijk ook eens naar mijn andere advertenties
afhalen aan de deur mogelijk
verzenden met track en trace 4,25